0
Promemoria
2005-04-25
Justitiedepartementet
Enheten för immaterialrätt och transporträtt
Sveriges syn på ett framtida direktiv om patenterbarhet
för
datorrelaterade uppfinningar.
- Direktivet ska inte utöka eller minska möjligheterna
att
patentera datorrelaterade uppfinningar.
- Sveriges målsättning är att ett direktiv
om patenterbarhet för
datorrelaterade uppfinningar ska skapa enhetliga och
tydligare
gränser för när sådana patent
kan meddelas, utifrån principer i
rådande europeisk praxis.
- Patent ska kunna meddelas för tekniska innovationer,
inte för
datorprogram i sig eller för affärsmetoder
is sig som saknar
teknisk karaktär.
- Sverige stöder rådets gemensamma ståndpunkt
men är berett
att överväga alternativa skrivningar som
ännu tydligare kan
uttrycka syftena med ståndpunkten och därigenom
i ännu
högre grad kan undanröja oklarheter om vad
som är
patenterbart.
- Sverige är inte berett att acceptera minskade
möjligheter att
patentera datorrelaterade uppfinningar jämfört
med vad som
är vägledande praxis i Europa idag. I
sådant fall ser Sverige
hellre att det inte antas något direktiv.
Bakgrund
Vad är en datorrelaterad uppfinning?
Kommisionen, rådet och Europaparlamentet har definierat
begreppet datorrelaterade uppfinningar på ungefär samma sätt.
En
datorrelaterad uppfinning är en uppfinning vars verkan förutsätter
användning av en dator, ett datornätverk eller någon annan
programmerbar anordning. Uppfinningen ska också ha en eller
flera
egenskaper som verkställs med hjälp av ett eller flera datorprogram.
Datorrelaterade uppfinningar finns överallt i dagens samhälle.
Under
lång tid har man löst tekniska problem med mekanik. Idag
kan man
1
utföra många tekniska lösningar snabbare, enklare och säkrare
med
hjälp av programmerade datorer. Datorrelaterade uppfinningar
finns
t.ex. i telefonväxlar, krockkuddar, hissar,
röntgenapparater,
industrirobotar, sattelitsystem, system för avgasrening i fordon,
antisladdsystem och mobiltelefoner.
Patent på datorrelaterade uppfinningar finns redan
idag
Patent på datorrelaterade uppfinningar har meddelats
i Europa under
lång tid. Ett av de tidiga svenska patenten på området
meddelades
1971 och avsåg en anordning i en telefonväxel. Ca 30 000 patent
på
datorrelaterade uppfinningar har hittills meddelats av det Europeiska
Patentverket (EPO) och de olika nationella patentmyndigheterna i
Europa.
Dagens reglering av vad som är patenterbart
Reglerna för när patent kan meddelas är generella och tillämpas
på
uppfinningar inom alla teknikområden. Reglerna är också
i stor
utsträckning internationella och har likartat innehåll i många
delar av
världen. I Europa är de flesta europeiska stater anslutna
till den
europeiska patentkonventionen (EPC) och har anpassat sina
patentlagar till konventionen. EPO:s avgöranden är också
vägledande för patentmyndigheterna i stater som är anslutna
till
EPC. Trots detta finns det skillnader mellan de europeiska staterna
när det gäller bedömningar av när patent kan meddelas,
inte minst
när det gäller datorrelaterade uppfinningar. Sådana
skillnader
innebär svårigheter för enskilda uppfinnare och företag
som
vanligtvis vill ha patentskydd i flera länder.
För att en uppfinning ska kunna patenteras i Europa ska
följande grundläggande krav vara uppfyllda.
- Uppfinningen ska vara ny.
- Den ska ha industriell tillämpbarhet (dvs,
det ska finnas
praktisk användning för uppfinningen), och
- den ska ha uppfinningshöjd (dvs, den ska
skilja sig
väsentligt från känd teknik). För
att en uppfinning ska kunna
anses ha uppfinningshöjd måste den medföra
ett tekniskt
bidrag. Villkoret om tekniskt bidrag
innebär att uppfinningen
ska lösa ett tekniskt problem och lösningen
måste vara ny i
förhållande till redan känd teknik.
I själva begreppet uppfinning ligger också att
det måste vara en
innovation som har teknisk karaktär, vilket är fallet
om den löser ett
tekniskt problem. Att en uppfinning måste
ha teknisk karaktär
innebär att en matematisk metod, en affärsmetod eller ett
datorprogram i sig inte kan patenteras. En
innovativ metod som
omfattar användningen av ett datorprogram kan dock vara
patenterbar under förutsättning av att metoden löser
ett tekniskt
problem. Det måste alltid finnas en koppling till den tekniska
ämnessfären.
Villkoren om teknisk karaktär och tekniskt bidrag illustreras av
ett
2
svenskt domstolsavgörande från 2002. 1 Ett företag
hade ansökt
om patent på ett datoriserat börshandelssystem. Ansökan
avsåg en
datoriserad metod för matchning av bud mellan en köpare och
en
säljare. Tidigare hade detta utförts manuellt. Domstolen
konstaterade
att metoden för matchningsförfaranden byggde helt på affärsmässiga
faktorer och bedömningar. Domstolen fann att metoden saknade
teknisk karaktär eftersom det inte krävdes tekniska överväganden
för att datorisera metoden och eftersom datoriseringen dessutom inte
medförde någon teknisk effekt utöver den normala samverkan
mellan
en dator och ett datorprogram. Uppfinningen kunde därför inte
patenteras. Domstolen klargjorde också att även om
börshandelssystemet hade ansetts ha teknisk karaktär hade det
ändå inte kunnat patenteras. Den nyhet som börshandelssystemet
hade var nämligen inte på teknikens område (tekniskt
bidrag) utan
låg i affärsmetoden som sådan.
Ett patent innebär att patenthavaren är skyddad under maximalt
20
år mot att andra utnyttjar uppfinningen kommersiellt utan
patenthavarens tillstånd, t.ex. genom att tillverka eller använda
uppfinningen i yrkesverksamhet eller genom att sälja patentskyddade
produkter. Utnyttjande av en uppfinning för privat bruk hindras
alltså
inte av patent.
Sveriges syn på patenträttsligt skydd för datorrelaterade
uppfinningar
- Ett balanserat patenträttsligt skydd är av
godo för samhället
och utgör en viktig faktor för att stimulera
företagsamhet och
för att främja sysselsättning och tillväxt.
- Rådets gemensamma ståndpunkt uppfyller
Sveriges
målsättning om ett balanserat patenträttsligt
skydd.
Ståndpunkten innebär enhetliga och tydligare
gränser för
patenterbarhet och säkerställer därmed
att EU inte går i
riktning mot den amerikanska praxis som tillåter
patent på
affärsmetoder. I ståndpunkten har
flera av
Europaparlamentets förslag från första
läsningen tagits med
och bidragit till tydligare gränser för
patenterbarhet.
- Sverige är berett att överväga alternativa
skrivningar som
ännu tydligare kan uttrycka syftena med rådets
gemensamma
ståndpunkt och därmed i än högre
grad kan undanröja
osäkerhet om vad som är patenterbart.
- Sverige är inte berett att acceptera minskade
möjligheter att
patentera datorrelaterade uppfinningar jämfört
med vad som
är vägledande praxis i Europa idag. I
sådant fall ser Sverige
hellre att det inte antas något direktiv.
Patenträttsligt skydd i allmänhet
Vid utarbetandet av rättsakter som gäller patenträtt
och övriga
immaterialrättigheter eftersträvar regeringen att nå balanserade
3
lösningar. Patenthavaren är intresserad av ett starkt
skydd för sin
uppfinning. Ett starkt skydd för patenthavarna stimulerar
investeringar i forskning och utveckling och främjar innovativ
verksamhet. Samtidigt har tredje part (t.ex. konkurrenter,
teknikanvändare, teknikutvecklare och allmänheten) ett intresse
av
att skyddet inte ges för lättvindigt eller blir alltför
omfattande och
därigenom skapar omotiverade hinder. För lagstiftaren
gäller att hitta
en bra balans mellan dessa intressen.
Ett balanserat patentskydd är av godo för samhället.
Den
tidsbegränsade ensamrätten till en uppfinning skapar incitament
till
investeringar i forskning och utveckling. Patentansökningar
blir
offentliga och bidrar till att sprida kunskap om ny teknik som andra
kan bygga vidare på. Ett väl utvecklat patentskydd
är också en
förutsättning för att ett land ska få importera
ny teknik. Patent är
sammantaget en viktig faktor för att stimulera företagsamhet
och för
att främja sysselsättning och tillväxt.
Patentskyddet är viktigt inte bara för de större teknikföretagen
som
redan har tillgång till många patent. Skyddet är
minst lika viktigt för
enskilda uppfinnare samt för små och medelstora företag.
För ett litet
företag kan en patentskyddad uppfinning vara den största
ekonomiska tillgången och vara helt avgörande för möjligheterna
att
få investeringsmedel. Saknas patentskydd kan ett konkurrerande
företag kopiera uppfinningen och kommersialisera den på egen
hand
utan att uppfinnaren får någon del i avkastningen av uppfinningen.
Samtidigt är det så att finns brister i dagens system som
kan leda till
att små företag avstår från patentskydd trots
att företaget behöver
sådant skydd. Detta är dock inte skäl för
att inte tillhandahålla skydd
för tekniska innovationer, men däremot skäl för
att förbättra
systemet. Det finns ett samhällsintresse av att små
innovativa företag
får ökad kunskap om de ekonomisla vinsterna och kostnaderna
med
patent och att de stimuleras att i större utsträckning patentera
sina
innovationer. Sverige verkar i olika sammanhang, både nationellt
och
internationellt, för förbättringar av de patentsystem
som finns idag.
Ett exempel på nationella åtgärder är det uppdrag
som regeringen
gav under våren 2004 till en utredare (professor Ove Granstrand)
att
se över de ekonomiska aspekterna av patentering för företags
tillväxt.
(Dir. 2004:55).
Direktivet om patenterbarhet för datorrelaterade uppfinningar
Sveriges målsättning är att direktivet ska bidra
till enhetliga och
tydligare regler inom EU när det gäller förutsättningarna
för att
meddela patent på datorrelaterade uppfinningar. Ett gemensamt
regelverk förbättrar förutsättningarna för
svenska företag att vara
verksamma på den utvidgade gemensamma europeiska marknaden.
Enhetliga och tydligare regler skulle undanröja rättsosäkerhet
för
enskilda och företag som patenterar datorrelaterade uppfinningar
men också vara till fördel för tredje part. Tydligare
regler för
4
patenterbarhet leder till färre tveksamma eller oriktiga patent och
gör
det lättare att undanröja oriktigt meddelade patent. Enhetliga
regler
tar bort de konkurrensskillnader som följer av dagens variationer
i
nationell praxis där en produkt kan vara patenterbar i ett EU-land
men sakna skydd i ett annat EU-land.
Genom tydligare regler för patenterbarhet ska direktivet
också
säkerställa att EU inte går i riktning mot det amerikanska
rättsläget
som tillåter patent på affärsmetoder och andra metoder
som saknar
tekniskt bidrag. I USA ställs inget
krav på att en datorrelaterad
uppfinning ska innebära ett tekniskt bidrag. Det räcker att
uppfinningen medför ett användbart, konkret och nåbart
resultat.
Detta har lett till att man i USA beviljar patent på rena affärsmetoder
som inte har någon teknisk nyhet. Sverige anser att direktivet
måste
dra en tydlig gräns mot det amerikanska rättsläget så
att det inom EU
meddelas patent endast för tekniska innovationer.
Patenterbarhet för datorrelaterade uppfinningar är en viktig
fråga
vilket inte minst debatten om direktivförslaget har visat. Idag
sker
rättsutvecklingen framför allt genom beslut av domare vid
EPO. Ett
direktiv innebär att frågan hamnar under folkvalda politikers
inflytande. Det skapas en EU-ramlag som sätter gränser
för praxis
och binder upp patentmyndigheterna, både EPO och de nationella
myndigheterna. Detta är något som Sverige välkomnar.
Sverige vill inte att direktivet ska innebära utökade möjlighter
att
skydda datorrelaterade uppfinningar, dvs det ska inte bli lättare
att
patentera och skyddet ska heller inte bli starkare. Målsättningen
är
tvärtom att gränserna för skyddet ska bli tydligare.
Rådets gemensamma ståndpunkt.
Sverige stödjer den gemensamma ståndpunkt som antogs
av rådet
den 7 mars 2005. Sverige anser att rådets gemensamma ståndpunkt
utgör en balanserad lösning. De grundläggande artiklarna
baseras på
principer från viktigare avgöranden från EPO. Dessa
principer är
sedan flera år vägledande i Europa och har visat sig ge europeiska
företag fullgoda möjligheter att skydda sina datorrelaterade
uppfinningar. Samtidigt har regelverket inte medfört otillbörliga
hinder
för tredje part. Den gemensamma ståndpunkten innebär
ingen
utvidgning av möjlighterna att skydda datorrelaterade uppfinningar.
Den gemensamma ståndpunkten tydliggör vad som är patenterbart,
särskilt i förhållanden till datorprogram i sig och
affärsmetoder utan
något tekniskt bidrag som inte ska kunna patenteras. I den
hittillsvarande europeiska praxisen har detta bedömts olika. Genom
ståndpunkten dras tydligare gränser. Härigenom
hindras att EU går i
riktning mot den amerikanska rättsutvecklingen. Gränsdragningen
sker framför allt genom kravet att det måste finnas ett tekniskt
bidrag
för att patent ska kunna beviljas (artikel 3). Även på
andra ställen
markeras att patent på datorprogram i sig och affärsmetoder
utan
5
något tekniskt bidrag inte ska kunna skyddas av patent (se särskilt
artikel 4 och skäl 14, 15 och 16). Flera av Europaparlamentets
förslag från första läsningen har tagits med och
bidragit till tydligare
gränser för patenterbarhet.
Det fortsatta arbetet med direktivet.
Rådets gemensamma ståndpunkt innebär förtydliganden
i
förhållanden till dagens situation där rättsläget
i stor utsträckning får
utläsas i avgöranden från EPO. Skrivningar kan dock
alltid
diskuteras. Sverige är därför berett att i det fortsatta
arbetet med
direktivet överväga alternativa skrivningar, med avsikten
att på ett
ännu klarare sätt uttrycka syftena med rådets gemensamma
ståndpunkt och därigenom i ännu högre grad undanröja
oklarheter
om vad som är patenterbart. Överväganden om förtydliganden
bör i
första hand avse
- gränsdragningen mellan å ena sidan vad
som är ett icke
patenterbart datorprogram/affärsmetod i sig
och å andra sidan vad
som är en patenterbar uppfinning.
- Bestämmelsen som tillåter att patentkrav
omfattar datorprogram
(artikel 5.2) och
- säkerställandet av samverkansförmåga
mellan olika datorprogram
(interoperabilitet) (artikel 6).
Sverige ser dock inte utrymme att inskränka möjligheterna
att
patentera datorrelaterade upfinningar eller att
försvaga skyddets
innehåll. I sådant fall anser Sverige att det är bättre
att det inte antas
något direktiv. Sverige motsätter sig t. ex. att man undantar
framtagning, hantering, bearbetning, spridning eller offentliggörande
av information från patentskydd. Många viktiga uppfinningar
som kan
patenteras idag (t. ex. vad gäller telefoni och audiovisuella
hjälpmedel) skulle riskera att falla under ett sådant generellt
undantag. Detta skulle motverka innovation och investeringar i
forskning och utveckling på dessa områden. Ett sådant
undantag
skulle även strida mot Sveriges och EU:s internationella skyldigheter
enligt TRIPS-avtalet. (Enligt TRIPS-avtalet ska alla anordningar och
förfaranden oavsett teknikområde kunna patenteras, förutsatt
att de
grundläggande patenterbarhetsvillkoren är uppfyllda).
Närmare om vissa frågor.
- Sverige anser att datorprogram i sig och affärsmetoder
inte
ska kunna patenteras. För att en uppfinning
ska kunna
patenteras måste den innebära lösningen
av ett tekniskt
problem.
- Sverige stöder en bestämmelse som ger en
patenthavare
möjlighet att ingripa mot att någon yrkesmässigt
tar fram eller
sprider datorprogram som vid körning på
en dator skulle
resultera i patentintrång.
- Sverige stöder en bestämmelse som klargör
att åtgärder som
är tillåtna enligt det direktiv som reglerar
upphovsrättsligt
6
- skydd för datorprogram inte ska hindras av patent.
Detta
innefattar bl. a. åtgärder för att
uppnå samverkansförmåga för
olika datorsystem.
- Sverige är berett att överväga alternativa
skrivningar i dessa
tre frågor som på etrt ännu tydligare
sätt uttrycker syftet med
bestämmelserna.
Gränsen för patenterbarhet - datorprogram
och affärsmetoder i
sig - artikel 3- 4 och skäl 12 - 17.
Enligt svenska patentlagen och EPC är datorprogram i sig inte
möjliga att patentera. (Med datorprogram i sig avses ett
datorprogram i abstrakt form utan koppling till en teknisk process
eller apparat). Så är det också
enligt rådets gemensamma
ståndpunkt(se artikel 4.1). Datorprogram i sig saknar teknisk
karaktär och anses därför överhuvudtaget inte utgöra
uppfinningar.
Vad som däremot kan patenteras är metoder för att
lösa ett tekniskt
problem eller åstadkomma ett nytt tekniskt funktionssätt
( se skäl 16).
Datorprogrammet är ett medel att få en dator att arbeta i enlighet
med en sådan metod.
Att en datorrelaterad uppfinning skyddas av patent
innebär inte att
patenthavaren får ensamrätt till utformningen av det
datorprogram
som gör att en dator arbetar i enlighet med den patentskyddade
metoden. Det ges överhuvudtaget inte in någon utskrift av
datorprogrammet till patentmyndigheten och det blir alltså inte
allmänt känt hur uppfinnaren utformar sitt datorprogram.
Datorprogrammet kan t.ex. utan hinder av patentet användas i något
annat syfte än det som beskrivs i patentansökan (se skäl
16 och 17).
(Dock kan datorprogrammet omfattas av upphovsrätt som kan hindra
otillåten användning).
Datorer används ofta för att automatisera förfaranden som
tidigare
utförts manuellt. Det kan t.ex. handla om ett automatiserat system
för
börshandel eller för att köpa varor. Genom användningen
av datorer
sker förfarandet snabbare, säkrare och billigare. Patent kan
dock inte
beviljas för en ide' att genom användning av en dator
genomföra t.ex.
en affärsmetod (se artikel 4 och skäl 14). För att patent
ska kunna
beviljas krävs att det finns ett tekniskt bidrag (se artikel 3 och
4). Ett
tekniskt bidrag kan finnas om man löser ett tekniskt problem eller
åstadkommer en ny teknisk effekt. (En teknisk effekt kan t.ex vara
att man åstadkommer större minneskapacitet i ett redan känt
och
befintligt datorsystem). Affärsmetoder eller administrativa
metoder är
inte tekniska till sin karaktär och kan därför inte utgöra
ett tekniskt
bidrag. (Se det på s. 3 refererade rättsfallet).
Även om Sverige anser att rådets gemensamma ståndpunkt
sätter
gränser för patenterbarheten är Sverige berett att överväga
alternativa skrivningar som ännu tydligare utesluter datorprogram
och
affärsmetoder i sig från patenterbarhet.
Skydd för datorprogram - artikel 5.2
7
Enligt svenska patentlagen ger ett patent patenthavaren ett
tidsbegränsat skydd mot att andra utnyttjar uppfinningen
kommersiellt, t.ex. genom att tillverka och sälja en patentskyddad
produkt. Patentet hindrar också att någon annan än
patenthavaren
yrkesmässigt erbjuder eller tillhandahåller medel som rör
något
väsentligt i uppfinningen (t.ex. en del av stor betydelse för
uppfinningens funktion) till någon som inte är berättigad
att utnyttja
uppfinningen, s.k. medelbart intrång. För att
någon ska göra sig
skyldig till medelbart intrång krävs att denne vet att medlet
är ägnat
att användas för att utnyttja uppfinningen eller att detta
är uppenbart.
Bestämmelser om medelbart intrång finns också i andra
EU-staters
lagar.
Artikel 5.2 i rådets gemensamma ståndpunkt har samma syfte
som
reglerna om medelbart intrång. Tanken är att patenthavaren
ska
kunna hindra att någon olovligen erbjuder eller tillhandahåller
datorprogram som vid laddning på en dator aktiverar en produkt
eller
process som skyddas av patentet.
Artikel 5.2 ger inte möjlighet till patent på vad som enbart
är ett
datorprogram. Enligt bestämmelsen måste det alltid
finnas en
produkt eller en process som patentansökan avser (se även
artikel
5.1). Denna produkt eller process ska aktiveras genom körning av
programmet på en dator. Under dessa förutsättningar
kan ett
patentkrav omfatta datorprogrammet.
Patentkrav är den del av patentansökan som beskriver
vad
sökanden vill ha skyddat. I patentkraven ska finnas uppgift
om den
teknik i förhållande till vilken uppfinningen utgör
något nytt samt
uppgift om det som är nytt och eget med uppfinningen. Att
ett
patentkrav omfattar ett datorprogram innebär att det i patentkravet
ges en beskrivning av vilken funktion/effekt ett datorprogram har vid
körning på en dator. I och med att patentkravet omfattar
datorprogrammets funktion/effekt skyddas denna funktion/effekt av
patentet. Kommersiell framtagning eller spridning av datorprogram
som vid körning på en dator har den patentskyddade
funktionen/effekten kan därmed hindras.
EPO har i ett avgörande år 1999 ansett att patentkrav som
omfattar
datorprogram är tillåtna. Avgörandet är vägledande
i Sverige
och andra EPC-stater.
Sveriges uppfattning är att syftet med artikel 5.2 är bra.
Det finns ett
berättigat intresse för patenthavaren att hindra att någon
yrkesmässigt tillhandahåller datorprogram som vid laddning
på dator
resulterar i intrång i patentet. En likartad bestämmelse
finns redan i
svensk patenträtt genom regeln om medelbart intrång. Sverige
är
dock berett att överväga omformuleringar av artikeln så
att syftet
framgår tydligare.
9
Patentbesvärsrättens dom 2002-10-10 i mål
nr 01.157. EPO-praxis var
vägledande för domstolens överväganden och avgörande,
särskilt EPO:s
besvärskammares beslut i fallet T 931/95 från den 8 september
2000 (det s.k.
Controlling pension benefits system-fallet).