FFII Sverige se-help (hos) ffii.org |
YTTRANDE 2007-09-30 Justitiedepartementet Enheten för immaterialrätt och transporträtt 103 33 Stockholm |
Om det har begåtts ett patentintrång kan domstol utfärda ett
informationsföreläggande om distributionsnät för den "digitala vara"
med
avseende på vilken intrånget har begåtts. Men information har i sig
ingen intrångsgörande "teknisk effekt" och utgör inte
heller genom sin publicering eller kommunikation något intrångskäl, som
t.ex. inom varumärkes- eller upphovsrätt. Både EU-kommissionen och
EU-parlamentet var emot patent på publicering av datorprogram under
EU:s behandling av mjukvarupatentdirektivet.
Promemorian måste därför klargöra vad som avses med "digital vara" i
patentsammanhang. 4 Kap. 39 § PL lyder:
Vi föreslår att man undersöker möjligheten att utveckla ett argument baserat på PBRs resonemang i inledningen av domen 01-257:
"I det
fall det patentsökta systemet respektive förfarandet kan bedömas falla
inom uppfinningsbegreppet enligt 1 § PL kan frågan om det i 2 § första
stycket PL uppställda kravet på nyhet och uppfinningshöjd är uppfyllt
behöva prövas."
Alternativet är att undvika begreppet "digital vara". Det finns ingen anledning att gå rakt mot en internationell utveckling på patentområdet och dessutom öka intrångsriskerna för all informationshantering och publicering i Sverige. All information lagras på ett fysiskt lagringsmedia och innehållet är skyddat oavsett om mediat är DVD eller hårddisk. Information finns inte "på Internet" i större omfattning än i buffern som används för att spela en CD-skiva. Om skillnaden är att man har köpt en illegal kopia på torget i förhållande till en nedladdad kopia, så kan det bara särskiljas inom upphovrsätten, eftersom det utgör ett led i kopieringen i sig. Inom patenträtten begår man däremot intrång oavsett kopieringsmetod.
SKÄL FÖR YTTERLIGARE UTREDNING / Relationer till IPRED2, datalagring, Nya Dataskyddsförslaget, och "Safe Harbour/PNR/SWIFT".
Det finns ett väl uttalat intresse från starka och välorganiserade
rättighetsinnehavare att använda trafikuppgifter för att bekämpa
piratkopiering. Mot detta står för närvarande generaladvokatens förslag
till avgörande i mål C‑275/06. Vi välkomar att utredningen Ds 2007:19
kommer att göra
en liknande bedömning, att en internetleverantör har begränsade
skyldigheter att lämna ut information om intrång som begås med hjälp av
Internet om avgörandet från EG-domstolen bekräftar generaladvokatens
förslag till dom. (se sidan 194 Ds 2007:19)
Generaladvokaten har klart sagt att trafikdata bara får
användas i straffrättsliga
sammanhang. I oktober 2005 hävdade företrädare för en rad amerikanska organisationer att:
Vi har här ett uttalat intresse som implementationen måste ta hänsyn till.
Den pågående trafikuppgiftsutredningen har mandat att utreda hur
trafikuppgifter skall kunna lagras för att kunna lämnas ut och användas
i utredningar av allvarlig brottslighet (2006/24/EG). Till allvarlig
brottslighet räknas dock piratkopiering förutsatt att den kan leda till
fängelse i minst tre år (2002/584/RIF) samtidigt som kommissionen i
IPRED2 föreslår att kriminalisera piratkopiering med en högsta
straffsats på minst 4 års fängelse (KOM/2006/0168 slutlig). Därtill
förselås i IPRED2 att så kallade "gemensamma utredningsgrupper"
inrättas. Det är tänkt att de skall underlätta straffrättsliga
utredningar om intrång i immateriella rättigheter och kommissionen
uppmanar medlemsstaterna att "tillåta berörda innehavare av
immateriella rättigheter eller deras företrädare samt experter att
bidra till utredningsgruppernas arbete". Med ett sådant institut
försvinner i princip skillnaden mellan en brottsbekämpande myndighet
och ett ombud för en grupp rättighetshavare. Därmed riskeras alla
restriktioner som
reglerar tillgång till innehållet i och uppgifter om elektronisk
kommunikation.
Med nuvarande förslag och intressen bakom dessa torde det stå utom allt
tvivel att försök, medhjälp och anstiftan till piratkopiering kommer
att uppfylla villkoren för att använda trafikuppgifter för att bekämpa
piratkopiering. Detta trots C‑275/06.
C‑275/06 vilar på nuvarande acquis communautaire, den samlade
gemenskapslagstiftningen. I sammanhanget är det därför nödvändigt att
nämna det nya rambeslut om skydd av personuppgifter som just nu
behandlas i rådet:
http://www.statewatch.org/news/2007/sep/eu-dp-12154-07-rev2.pdf
Förslaget försvagar generellt skyddet av personuppgifter i
straffrättsliga sammanhang. I senaste förslaget har särskilt
vidarebearbetning av data utöver det ursprungliga ändamålet plötsligt
blivit tillåten, så också överföring av data till andra länder.
Europeiska Datatillsynsmannen Peter Hustinx är mycket kritisk i sitt
senaste uttalade per 20 September:
http://edps.europa.eu/EDPSWEB/webdav/site/mySite/shared/Documents/EDPS/PressNews/Press/2007/EDPS-2007-10-EN_DPFD.pdf
Han nämner särskilt att det saknas regler för hur personuppgifter
överförs till icke-behöriga myndigheter och privata aktörer.
Sist men inte minst bör den internationella aspekten av insamling och
överföring av personuppgifter med syfte att bekämpa piratkopiering
analyseras. Med multinationella aktörer på telekommarknaden finns
risken att skapa en SWIFT-linkande situation där kopior på
operationella databaser saknar skydd. Skyddsnivån för personuppgifter i
USA bara är godkänd för de företag som är anslutna till Safe
Harbour-överenskommelsen.
Det nyligen ingågna PNR-avtalet saknar mekanismer för ersättning av
skada relaterad till förlust av personuppgiftsskydd och belyser
ytterligare riskerna med otydlig lagstiftning i relation till
affärshemligheter och integritetsskydd.
_______________________________
Jonas Bosson
Ordförande för FFII Sverige