*Vad är en datorrelaterad uppfinning?*
Kommisionen, rådet och Europaparlamentet har definierat
begreppet datorrelaterade uppfinningar på ungefär samma sätt. En
datorrelaterad uppfinning är en uppfinning vars verkan förutsätter
användning av en dator, ett datornätverk eller någon annan
programmerbar anordning. Uppfinningen ska också ha en eller flera
egenskaper som verkställs med hjälp av ett eller flera datorprogram.
Datorrelaterade uppfinningar finns överallt i dagens samhälle. Under
lång tid har man löst tekniska problem med mekanik. Idag kan man
utföra många tekniska lösningar snabbare, enklare och säkrare med
hjälp av programmerade datorer. Datorrelaterade uppfinningar finns
t.ex. i telefonväxlar, krockkuddar, hissar, röntgenapparater,
industrirobotar, sattelitsystem, system för avgasrening i fordon,
antisladdsystem och mobiltelefoner.
*Patent på datorrelaterade uppfinningar finns redan idag*
Patent på datorrelaterade uppfinningar har meddelats i Europa under
lång tid. Ett av de tidiga svenska patenten på området meddelades
1971 och avsåg en anordning i en telefonväxel. Ca 30 000 patent på
datorrelaterade uppfinningar har hittills meddelats av det Europeiska
Patentverket (EPO) och de olika nationella patentmyndigheterna i
Europa.
För att en uppfinning ska kunna patenteras i Europa ska
följande grundläggande krav vara uppfyllda.*
* *Uppfinningen ska vara ny.*
* Den ska ha *industriell tillämpbarhet* (dvs, det ska finnas
praktisk användning för uppfinningen), och
* den ska ha *uppfinningshöjd* (dvs, den ska skilja sig
väsentligt från känd teknik). För att en uppfinning ska kunna
anses ha uppfinningshöjd måste den medföra ett *tekniskt**
**bidrag.* Villkoret om tekniskt bidrag innebär att uppfinningen
ska lösa ett *tekniskt problem* och lösningen måste vara ny i
förhållande till redan känd teknik.
I själva begreppet uppfinning ligger också att det måste vara en
innovation som har *teknisk karaktär*, vilket är fallet om den löser ett
*tekniskt problem*.
Att en uppfinning måste ha teknisk karaktär
innebär att en matematisk metod, en affärsmetod eller ett
datorprogram *i sig* inte kan patenteras. En innovativ metod som
omfattar användningen av ett datorprogram kan dock vara
patenterbar under förutsättning av att metoden löser ett tekniskt
problem. Det måste alltid finnas en koppling till den tekniska
ämnessfären.
*Villkoren om teknisk karaktär och tekniskt bidrag illustreras av ett
svenskt domstolsavgörande från 2002.
Domstolen konstaterade
att metoden för matchningsförfaranden byggde helt på affärsmässiga
faktorer och bedömningar. Domstolen fann att metoden *saknade* *teknisk karaktär* eftersom det inte krävdes tekniska överväganden
för att datorisera metoden och eftersom datoriseringen dessutom inte
medförde någon teknisk effekt utöver den normala samverkan mellan
en dator och ett datorprogram. Uppfinningen kunde därför inte
patenteras. Domstolen klargjorde också att även om
börshandelssystemet hade ansetts ha teknisk karaktär hade det
ändå inte kunnat patenteras. Den nyhet som börshandelssystemet
hade var nämligen inte på teknikens område (*tekniskt bidrag*) utan
låg i affärsmetoden som sådan.
Ett patent innebär att patenthavaren är skyddad under maximalt 20
... Utnyttjande av en uppfinning för privat bruk hindras alltså
inte av patent.
*Sveriges syn på patenträttsligt skydd för datorrelaterade
uppfinningar*
* Rådets gemensamma ståndpunkt uppfyller Sveriges
målsättning om ett balanserat patenträttsligt skydd.
Ståndpunkten innebär enhetliga och tydligare gränser för
patenterbarhet och säkerställer därmed att EU inte går i
riktning mot den amerikanska praxis som tillåter patent på
affärsmetoder. I ståndpunkten har flera av
Europaparlamentets förslag från första läsningen tagits med
och bidragit till tydligare gränser för patenterbarhet.
* Sverige är berett att överväga alternativa skrivningar som
ännu tydligare kan uttrycka syftena med rådets gemensamma
ståndpunkt och därmed i än högre grad kan undanröja
osäkerhet om vad som är patenterbart.
* Sverige är inte berett att acceptera minskade möjligheter att
patentera datorrelaterade uppfinningar jämfört med vad som
är vägledande praxis i Europa idag. I sådant fall ser Sverige
hellre att det inte antas något direktiv.
*Patenträttsligt skydd i allmänhet*
Vid utarbetandet av rättsakter som gäller patenträtt och övriga
immaterialrättigheter eftersträvar regeringen att nå balanserade
lösningar. Patenthavaren är intresserad av ett starkt skydd för sin
uppfinning. Ett starkt skydd för patenthavarna stimulerar
investeringar i forskning och utveckling och främjar innovativ
verksamhet. Samtidigt har tredje part (t.ex. konkurrenter,
teknikanvändare, teknikutvecklare och allmänheten) ett intresse av
att skyddet inte ges för lättvindigt eller blir alltför omfattande och
därigenom skapar omotiverade hinder. För lagstiftaren gäller att hitta
en bra balans mellan dessa intressen.
Ett balanserat patentskydd är av godo för samhället. Den
tidsbegränsade ensamrätten till en uppfinning skapar incitament till
investeringar i forskning och utveckling. Patentansökningar blir
offentliga och bidrar till att sprida kunskap om ny teknik som andra
kan bygga vidare på. Ett väl utvecklat patentskydd är också en
förutsättning för att ett land ska få importera ny teknik. Patent är
sammantaget en viktig faktor för att stimulera företagsamhet och för
att främja sysselsättning och tillväxt.
Patentskyddet är viktigt inte bara för de större teknikföretagen som
redan har tillgång till många patent. Skyddet är minst lika viktigt för
enskilda uppfinnare samt för små och medelstora företag. För ett litet
företag kan en patentskyddad uppfinning vara den största
ekonomiska tillgången och vara helt avgörande för möjligheterna att
få investeringsmedel. Saknas patentskydd kan ett konkurrerande
företag kopiera uppfinningen och kommersialisera den på egen hand
utan att uppfinnaren får någon del i avkastningen av uppfinningen.
Samtidigt är det så att finns brister i dagens system som kan leda till
att små företag avstår från patentskydd trots att företaget behöver
sådant skydd. Detta är dock inte skäl för att inte tillhandahålla skydd
för tekniska innovationer, men däremot skäl för att förbättra
systemet. Det finns ett samhällsintresse av att små innovativa företag
får ökad kunskap om de ekonomisla vinsterna och kostnaderna med
patent och att de stimuleras att i större utsträckning patentera sina
innovationer. Sverige verkar i olika sammanhang, både nationellt och
internationellt, för förbättringar av de patentsystem som finns idag.
Ett exempel på nationella åtgärder är det uppdrag som regeringen
gav under våren 2004 till en utredare (professor Ove Granstrand) att
se över de ekonomiska aspekterna av patentering för företags tillväxt.
(Dir. 2004:55).
men också vara till fördel för tredje part. Tydligare regler för
patenterbarhet leder till färre tveksamma eller oriktiga patent och gör
det lättare att undanröja oriktigt meddelade patent. Enhetliga regler
tar bort de konkurrensskillnader som följer av dagens variationer i
nationell praxis där en produkt kan vara patenterbar i ett EU-land
men sakna skydd i ett annat EU-land.
Genom tydligare regler för patenterbarhet ska direktivet också
säkerställa att EU inte går i riktning mot det amerikanska rättsläget
som tillåter patent på affärsmetoder och andra metoder som saknar
tekniskt bidrag. I USA ställs inget krav på att en datorrelaterad
uppfinning ska innebära ett tekniskt bidrag. Det räcker att
uppfinningen medför ett användbart, konkret och nåbart resultat.
Detta har lett till att man i USA beviljar patent på rena affärsmetoder
som inte har någon teknisk nyhet. Sverige anser att direktivet måste
dra en tydlig gräns mot det amerikanska rättsläget så att det inom EU
meddelas patent endast för tekniska innovationer.
Se fler vanliga argument för mjukvarupatent här...
FFII.se, maj 2004 Texten är public domain. |
Förening för en fri
informationsinfrastruktur |
FFII.se:
Externa länkar:
Brysselkontor: +32-484082063
Support: se-help(på)ffii.org